Managers van luchthavens moeten voldoen aan de verwachtingen van passagiers en bij elke interactie kwaliteit verzekeren. In de onderstaande artikelen kunt u meer lezen over de beleving van passagiers op luchthavens.
Luchthavens zijn meer dan alleen passagiersterminals. De meesten zijn complexe, multifunctionele reiscentra met een uitgebreide reeks aan diensten die bijdragen aan de totale omzet van de luchthavens. Airport Service Quality (ASQ) is een toonaangevende luchthavendienst voor passagiers en een benchmarkprogramma dat de klanttevredenheid meet. Hun onderzoeken laten zien dat er een directe link is tussen klanttevredenheid en omzet.*
Een belangrijke rol in de reiservaring
De focus van veel luchthavenmanagers is verschoven van traditioneel facilitair management naar ervaringsmanagement. Wat is het verschil? Bij ervaringsmanagement is het doel om de verwachtingen van passagiers waar te maken en kwaliteit te leveren bij elke interactie. Het luchthavenbezoek is een belangrijk onderdeel van de algehele reiservaring, wat betekent dat elke interactie, elk contactpunt, belangrijk is.
Hygiëne en passagierstevredenheid
De tevredenheid van passagiers en ASQ-scores worden, nu misschien meer dan ooit tevoren, beïnvloed door de hygiëne en netheid van terminals en sanitaire ruimtes. Vanuit het oogpunt van onderhoud betekent dit het leveren van een constant hoog niveau van schoonmaak en hygiëne en ervoor zorgen dat hygiëneproducten beschikbaar zijn om klachten te voorkomen. Wanneer de noodzaak voor verbeterde operationele efficiëntie groter wordt, groeit ook de interesse voor oplossingen die tijd besparen, en het opraken van producten, rommel en afval voorkomen. Bovendien is er een vraag naar activiteiten die meer geoptimaliseerd en duurzamer worden. Gelukkig kan al het bovenstaande worden bereikt met behulp van realtime data en technologie in de vorm van datagestuurd schoonmaken.
Bronnen
*https://aci.aero/wp-content/uploads/2019/08/ACI_ASQ_Product_and_Services_Brochure.pdf
**https://www.buildings.com/news/industry-news/articleid/22085/title/unclean-restrooms-impact-students
***Vergeleken met de langste handdoek op rol in Europa en Noord-Amerika van de concurrentie
****Gebaseerd op de vastgelegde resultaten behaald bij drie Tork Vision Schoonmaken-klanten, gemeten voor en na de invoering van Tork Vision Schoonmaken.
*****Gemeten bij bijna 13.000 verbonden dispensers tussen juni en december 2019, gebaseerd op de tijd per maand dat een dispenser een lege status heeft ten opzichte van de totale tijd per maand.
******Metingen van de klanttevredenheid in twee sanitaire ruimtes met Tork Vision Schoonmaken en twee traditionele sanitaire ruimtes tijdens de ISSA/Interclean, mei 2016.
Opmerking: Tork Vision Schoonmaken had hiervoor de naam Tork EasyCube®.