Onze geschiedenis

Tork heeft een trotse geschiedenis vol innovaties. Vanaf het prille begin met de introductie van onze vochtige doekjes voor eenmalig gebruik, tot onze software voor datagestuurd schoonmaken, is het onze passie geweest om klanten te helpen hun business te verbeteren. In nauwe samenwerking met onze klanten zijn we uitgegroeid tot een wereldwijde leider op het gebied van professionele hygiëne. Nu willen we de toekomst van professionele hygiëne vorm gaan geven, samen met u.
 
 
2008_to_2017.jpg

Van wereldwijde leider tot marktvormer

Als gevestigd wereldwijd merk blijven we ons aanbod versterken met unieke innovaties en onze bijdrage aan een duurzame maatschappij verbeteren. Hieronder vindt u een aantal lanceringen en activiteiten uit onze geschiedenis.
 
2018
In 2018 vieren we ons 50-jarige jubileum! In nauwe samenwerking met onze klanten zijn we uitgegroeid tot een wereldwijde leider op het gebied van professionele hygiëne. Nu zijn we er klaar voor om de toekomst van professionele hygiëne vorm te geven!
 
2017
Introductie van Tork PeakServe®. Dit is in de afgelopen decennia de eerste grote innovatie op het gebied van handdroging en biedt een betere doorstroom van de sanitaire ruimte bij drukbezochte locaties. Leer meer over Tork PeakServe.  
 
Introductie van Tork PaperCircle®. ’s Werelds eerste recyclingservice voor gebruikte papieren handdoeken. Leer meer over Tork PaperCircle.  
 
2014
Introductie van Tork EasyCube®. Dankzij verbonden dispensers weten schoonmakers en facilitair managers wat er nodig is, wanneer en waar, wat de logica achter schoonmaken transformeert. Meer weten over Tork EasyCube.  
 
2010
Introductie van de dispenserlijn Tork Performance. De eerste dispenserlijn voor papieren werk- en reinigingsdoeken, waarmee werkers hun winkelvloer professioneel en georganiseerd kunnen onderhouden.
 
2009
Introductie van Tork Easy Handling®. Het ergonomische verpakkingssysteem zorgt voor eenvoudig openen, vervoeren en weggooien en stelt nieuwe normen voor de branche.
 
 
1998_to_2008.jpg

Een wereldwijd aanbod voor elk segment

Wij leggen de lat hoger voor onze dispensers door nieuwe functionaliteiten toe te voegen, en we blijven groeien binnen wereldwijde markten. Dit is het decennium waarin we echt een wereldwijde leider worden.
 
2007
Tork groeit uit tot een miljardenbedrijf met verkoop in 70 landen over de hele wereld door de Noord-Amerikaanse merken Mainstreet, Coronet en Park Avenue te fuseren in het merk Tork. 
 
2003
Introductie van het Tork Xpressnap® systeem in Noord-Amerika. Dit verandert de regels voor traditionele dispenserservetten, omdat het 25% minder verbruik oplevert.
 
2002
Intoductie van QuickDry. Dankzij de TAD-techniek (Through Air-Dried) kunnen klanten hun handen nu nog sneller drogen met een zachter product. 
 
 
1988_to_1998.jpg

Een toonaangevend merk opbouwen

We bouwen voort aan onze toonaangevende status door ons aanbod uit te breiden en innovaties toe te voegen die nieuwe standaarden bepalen op het gebied van professionele hygiëne.  
 
1995
Mölnlycke neemt PWA over en hierbij horen vier merken: Apura, Hotel Exclusive, MAP en Amandi. Er wordt besloten om Tork prioriteit te geven als het voornaamste professionele hygiënemerk.
 
1993
Introductie van de metalen dispenserlijn om te voldoen aan de wensen van de meest veeleisende omgevingen. 
 
1992
Tork is een van de eerste tissuefabrikanten die de levenscyclusanalyse toepast in het R&D-proces.
 
1991
Introductie van de dispenserlijn Box 90, ontworpen door de beroemde auto-ontwerper Giorgetto Giugiaro.
 
 
1978_to_1988.jpg

Systemen die het verschil maken.

Met nieuwe oplossingen betreden we nieuwe gebieden en nieuwe markten over de hele wereld. 
 
1987
Tork wordt een toonaangevend merk binnen de professionele hygiëne; het assortiment bereikt de 500 producten en er wordt een nieuw logo voor Tork geïntroduceerd.
 
1986
Mölnlycke koopt de fabriek van Edet Bruk en begint voor het eerst binnen de professionele hygiënebranche met het gebruik van gerecycled papier voor wegwerpproducten.
 
1980
Tork betreedt de Amerikaanse markt en de Zweedse boxer Ingemar ‘Ingo’ Johansson is deel van een campagne om meer bewustzijn te creëren voor het merk.
 
De jaren 80
Introductie van de dispenserlijn Box 80. Een volledig assortiment van dispensers in verschillende kleuren is een primeur binnen de markt. De dispenser is gemaakt van doorzichtig plastic, zodat klanten hem eenvoudig kunnen bijvullen wanneer dat nodig is.
 
1979
Tork betreedt het speelveld van sanitaire ruimtes met een volledig zeepsysteem: de S-Box dispenser en verscheidene zeepproducten voor verschillende wensen, zoals ‘extra mild’, ‘sterk’ en ‘hair & body’.
 
 
1968_to_1978.jpg

Een geschiedenis van innovaties

Het verhaal van het merk Tork begint in 1968 met het ontwerp van de ‘All-Tork-doek’. ‘Torka’ betekent ‘drogen’ of ‘afnemen’ in het Zweeds. 
 
1975
De SCA-groep koopt Mölnlycke, maar behoudt de naam van Mölnlycke en begint samen te werken op het gebied van productietechnieken, R&D en vezelwinning.
 
1973
Introductie van de M-Box dispenser  op basis van het hulsloze centerfeed-systeem. Tientallen jaren lang zal dit een van de meest gebruikte dispensers zijn in professionele hygiëne.
 
1968
De All-Tork-doek  wordt geïntroduceerd als de eerste werkdoek voor eenmalig gebruik, bedoeld ter vervanging van lompen. Dit is het begin van onze reis vol innovaties die keer op keer nieuwe standaarden zullen bepalen in de markt van professionele hygiëne.