Apenheul_highres1.jpg

Betere apenstreken met schoonmaak gericht op klanten

Door de digitale schoonmaakoplossing van Tork EasyCube™ is de Nederlandse dierentuin de Apenheul erin geslaagd om de kwaliteit van schoonmaken te verhogen en klachten aanzienlijk te verminderen in slechts één seizoen. Maar de oplossing zorgt ook voor een meer langdurige verandering in de mindset van de Apenheul-medewerkers.

Apenheul_lowres22.jpg

Apenheul heeft een grote diversiteit aan apen, waarvan er vele vrij rondlopen. 70 medewerkers werken het hele jaar door om het park draaiende te houden, en er zijn ook nog 250 seizoensmedewerkers. Het seizoen van 2015 was uitzonderlijk druk. Dit was erg goed voor de zaken maar zorgde helaas ook voor veel klachten over de schoonmaak en de sanitaire ruimten.

Apenheul_highres12.tif

“Denk aan wanneer je naar een restaurant gaat. Als de sanitaire ruimten een puinhoop zijn dan wil je de keuken niet eens zien. Dat geldt ook voor parken: vieze sanitaire ruimten beïnvloeden de algemene ervaring van de bezoekers” aldus Erwin Cheizoo, Operations Manager bij Apenheul. Hij besloot om iets aan de klachten te doen en voerde Tork EasyCube in.

Apenheul_highres14.jpg

Tork EasyCube is een digitale oplossing voor het beheer van de schoonmaak. Door verbonden apparaten in de sanitaire ruimten van het park biedt Tork EasyCube de medewerkers actuele informatie over de navul- en schoonmaakbehoeften, die beschikbaar is op tablets en computers. 

Apenheul_highres13.jpg

Gewapend met de gegevens van Tork EasyCube konden Cheizoo en zijn medewerkers de efficiëntie onmiddellijk verbeteren. Ze pasten het schoonmaken aan op waar en wanneer dit het meeste nodig was. De cijfers laten het effect duidelijk zien. Een vergelijking van de eerste en laatste weken van het piekseizoen van dit jaar toont aan dat de tijd waarop dispensers leeg waren met meer dan 60 procent is afgenomen.

Apenheul_highres2.tif

Servicemedewerkers Linda Dolman en Jenny van Iersel kunnen nu precies bijhouden hoeveel mensen de sanitaire ruimten bezocht hebben en welke dingen moeten worden bijgevuld, op een tablet bij de receptie. “Met Tork EasyCube kunnen we problemen voorblijven. Voordat we het systeem hadden moesten we elke dispenser controleren; nu kunnen we precies zien wat er nodig is en krijgen we minder klachten, wat ons een hoop tijd bespaart. Het is veel efficiënter,” zegt Linda Dolman, Assistant Team Leader.

Apenheul_highres7.jpg

Arjan Eikelboom is verantwoordelijk voor het serviceteam in de restaurants van Apenheul en heeft gemerkt dat zijn teamleden, voornamelijk jonge mensen die tijdens de vakantie werken, een andere houding hebben aangenomen.
“De vakantiemedewerkers vinden de app leuk. Sommigen controleren de app zelfs als het niet hun schoonmaakdienst is en vullen het toiletpapier aan als ze zien dat het op is. Ze hebben nog nooit zo'n initiatief getoond,” zegt Eikelboom. 

Apenheul_highres10.tif

Operations Manager Erwin Cheizoo en zijn teams stappen over van statische schema's tot schoonmaken op basis van noodzaak. Het is altijd hun ambitie geweest om het klantenperspectief mee te nemen in alles wat ze doen. Dankzij Tork EasyCube geldt dit nu ook voor de sanitaire ruimten.

Apenheul_highres9.tif

“Ik was verrast dat Tork EasyCube de manier waarop we denken, heeft kunnen veranderen. Nu we gewend zijn aan het systeem kunnen we altijd een stap voorblijven. Als je van je klanten houdt dan moet je dit systeem proberen; het zorgt ervoor dat je als hen gaat denken.”

Ik was verrast dat Tork EasyCube de manier waarop we denken, heeft kunnen veranderen. Nu we gewend zijn aan het systeem kunnen we altijd een stap voorblijven. Als je van je klanten houdt, dan moet je dit systeem proberen; het zorgt ervoor dat je als hen gaat denken.

Erwin Cheizoo

Operations Manager