wheatstalkfield-original.jpg

Essity investeert in duurzame vezeltechnologie - Gebruik van tarwestro vermindert water- en energieverbruik bij tissueproductie

23/05/2019

Wereldwijd hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity, bekend van onder andere Tork, TENA, Libresse, Edet, Demak’UP, Tempo en Plenty, investeert zo’n 37 miljoen euro in een duurzame, alternatieve vezelfaciliteit voor de tissueproductiefabriek in Mannheim, Duitsland. Door deze technologie kunnen hoge kwaliteit consumenten en professionele hygiëneproducten vervaardigd worden op basis van tarwestro, een duurzame grondstof die een agrarisch bijproduct is. Het gebruik van tarwestro heeft significante duurzaamheidsvoordelen waaronder een aanzienlijke afname van het gebruik van water en energie. Essity zal het tarwestro afnemen van boeren in en rondom Mannheim. De productie wordt naar verwachting in de tweede helft van 2020 gestart.

Tarwestro is het overblijfsel van de stengel nadat het graan is geoogst uit de tarwe. Het wordt deels gebruikt in veestallen of als bodembedekking. Ongeveer de helft van al het tarwestro wereldwijd wordt momenteel nog verspild.

Kwaliteit doet niet onder voor die van houtvezels

Essity heeft een exclusieve overeenkomst getekend met het Amerikaanse Sustainable Fiber Technologies (SFT). De mondiale vergunning geeft Essity toegang tot SFT’s zogeheten Phoenix Process™, een techniek die plantaardige, duurzame bronnen omzet naar pulp die geschikt is voor het fabriceren van tissueproducten. Tissue geproduceerd met tarwestro is door dit proces net zo licht, zacht en sterk als tissue geproduceerd met houtvezels. Wat er overblijft na het produceren van pulp uit tarwestro vormt een apart bijproduct dat op verschillende duurzame manieren gebruikt kan worden. Voorbeelden hiervan zijn kunstmest en bodemverbeteraars, een duurzaam alternatief voor petroleum dat gebruikt wordt in synthetische producten en industriële en constructie additieven.

“Dit proces stelt Essity in staat om erkende houtvezels deels te vervangen door duurzaam tarwestro. Dit resulteert in een ecologisch voordeel aangezien er bij het proces significant minder water en energie wordt verbruikt. Daarnaast hervormt het een ongebruikt agrarisch bijproduct in een schaalbare, nieuwe tissuevezelbron,” aldus Gertie Eikenaar, communicatiedirecteur bij Essity Benelux.

Duurzaamheidsdoelstellingen

Essity streeft ernaar om voor 2030 de ecologische voetafdruk van de producten met 33 procent te verminderen. Uitgebreide doelstellingen voor koolstofuitstoot zijn goedgekeurd door het Science Based Targets initiatief dat, op het gebied van afname van ecologische impact, overeenkomt met het Klimaatakkoord van Parijs.
Momenteel produceert Essity tissueproducten voor consumenten en professionele hygiënesegmenten met ongeveer 60 procent pulp uit gecertificeerde houtvezelbronnen en 40 procent uit gerecyclede vezels.

“Om onze duurzaamheidsambities te waarborgen, kijken we kritisch naar onze productiemethoden. Zo gebruikten we al gerecyclede vezels in onze tissueproducten. Deze nieuwe methode met tarwestro laat zien hoe innovatie kan bijdragen aan een duurzame en circulaire maatschappij,” zegt Magnus Groth, Essity’s voorzitter en CEO.

***

Essity heeft de ambitie om producten en diensten te ontwikkelen voor een circulaire samenleving. Dit vraagt om creatief denken, nieuwe bedrijfsmodellen en partnerschappen. Een van de reeds bestaande initiatieven is Tork PaperCircle® waarmee, na succesvolle pilots in 2018 in Nederland en Duitsland, begin van dit jaar mee gestart is. Tork PaperCircle® is een unieke recyclingservice voor papieren handdoeken. Wij helpen uw bedrijf de cirkel rond te maken door uw gebruikte papieren handdoeken in te zamelen en lokaal te recyclen tot nieuwe hygiëne tissueproducten.

"Tork PaperCircle is een goed voorbeeld van hoe we samen met onze klanten de weg bewandelen naar een circulaire economie voor professionele hygiëne", zegt Kersti Strandqvist, Senior Vice President, Group Sustainability, Essity.

Lees hier meer over dit initiatief.

Informatie

Het merk Tork omvat een volledig assortiment producten en diensten op het gebied van hygiëne en reiniging voor de horecasector, de gezondheidssector alsook voor voedingsindustrie, kantoren, scholen en de industriële sector. Tot de producten behoren dispensers, papieren handdoeken, toiletpapier, zeep, servetten, industriële poetsrollen en keukenpapier. Door ervaring op het gebied van hygiëne, functioneel design en duurzaamheid is Tork marktleider in Europa geworden. Tork is een wereldwijd merk van Essity en een betrokken partner voor klanten in meer dan 80 landen. Voor meer informatie over Essity bezoekt u www.Essity.com

Privacybeleid
Gebruiksvoorwaarden