Video afspelen SCA_TORK_Header_image.jpg

Wat is uw kleur?

Wat is uw kleur?

Kleuren beïnvloeden het humeur en gedrag van mensen. En hoewel de ervaring van een gast in een restaurant natuurlijk door meerdere factoren wordt bepaald, speelt kleur een hele belangrijke rol. Om die reden heeft Tork hersengolftechnologie gebruikt om te kijken naar hoe gasten reageren op verschillende kleuren.

experiement_445x210.jpg

Het kleurenexperiment voor restaurants

16 gasten uitgerust met een headset om hun hersengolven te meten, werden in acht omgevingen geplaatst met acht verschillende kleuren. Elke omgeving was zo ontworpen dat alle onderdelen volledig bedekt waren in een monochrome kleur – van muren en vloer tot meubels en tafelaankleding. 
 
Bij elke kleursetting werden de gasten gevraagd om een drankje en een klein koekje te proeven – allemaal identiek met uitzondering van de kleur, die overeenkwam met de omgeving. Voor elke setting werden de hersenactiviteit en hartslag van de gasten bijgehouden, en kregen de gasten een vragenlijst om hun reacties vast te leggen. Alle gegevens zijn geanalyseerd om voor elke kleur een profiel te creëren.

Herstellend groen

De hersengolven gaven aan dat de kleur groen een herstellend effect opwerkt bij de gasten, met een diep ontspannend gevoel en verbeteringen in het immuunsysteem. De hartslag zat ook onder het gemiddelde in deze kamer. De omschrijving van de gasten kwam overeen met onze bevindingen: ze beschreven de kamer als ontspannend, kalm en gastvrij. De kamer werd gezien als geschikt voor lunch en koffie met mensen die je goed kent. Een omgeving waarin men bij kan komen en zich kan herstellen, in plaats van zich op te winden of romantiek te ervaren.

Green_445x445.jpg

Vrolijk oranje

Over het algemeen werd de kleur oranje gezien als modern en leuk, en werd de kleur gekoppeld aan leuke ervaringen met vrienden en kinderen. Oranje werd echter ook gezien als ietwat onromantisch, een beetje stressvol en zonder een al te luxe uitstraling. De hersengolven en hartslag gaven aan dat oranje gezien wordt als een meer neutrale kleur in vergelijking met krachtigere kleuren als bijvoorbeeld geel. Oranje zorgde ook voor een gemiddelde activiteit bij de gammastralen; stralen die met name worden geassocieerd met leren en informatieverwerking.

Orange_445x445.jpg

Verfijnd zwart

Zwart straalt diverse emoties uit. De kleur wordt ervaren als luxueus, modern en verfijnd, maar ook als saai en niet echt gastvrij. Het werd sterk gezien als een kleur die geschikt is voor een verfijnd diner of avonddrankje – gelegenheden waarbij kinderen thuis worden gelaten. De hersengolven gaven een hoge mate van creativiteit en opwinding aan, maar ook een vermindering in het concentratievermogen – waardoor de kleur dus minder aantrekkelijk is voor zakelijke aangelegenheden.

Black_445x445.jpg

Opwindend geel

Geel is een opwindende en leuke kleur, geschikt voor een vrolijke omgeving. De hersengolven gaven aan dat de gasten opgewonden waren en zich goed konden focussen, maar dat ze in uitzonderlijke gevallen ook hogere stressniveaus lieten zien. Zowel de gemiddelde als maximale hartslagen waren hoog voor geel. De kleur werd gezien als geschikt voor ontbijtomgevingen, om het humeur misschien wat te verbeteren en om de ochtend met een boost te beginnen. Geel was ook de meest populaire kleur voor gelegenheden waar u met uw kinderen naartoe gaat.

Yellow_445x445.jpg

Romantisch rood

Rood valt goed op en brengt sterke emoties bij mensen naar boven. De kleur zorgde voor veel activiteit in de delta- en thetagolven van de hersenen – dit betekent sterke emotionele banden en een hoge mate van creativiteit. De hartslag lag bij de gasten ook hoger, wat een stimulerende omgeving aangeeft. Het zal voor veel mensen ook niet een verrassing zijn dat rood sterk geassocieerd wordt met romantiek en een avonddrankje. Rood heeft echter ook een spannende en leuke kant.

Red_445x445.jpg

Rustgevend blauw

De kleur blauw zorgde voor veel activiteit in de deltagolven van de hersenen, wat een diepe staat van ontspanning aangeeft. Daarnaast gaven hoge thetagolven ook creatieve en zeer emotionele banden aan. Dit komt overeen met de algemene omschrijving van blauw als gastvrij, rustig en ontspannen. Blauw werd gezien als een familievriendelijke omgeving om te genieten van het ontbijt of een kop koffie, maar werkt niet zo goed voor luxe restaurants of een gelegenheid voor zakelijke bijeenkomsten.

Blue_445x445.jpg

Traditioneel bruin

Bruin zorgde voor lage activiteiten bij de meeste hersengolven, wat een neutrale kleur aangeeft. Deltagolven en de hartslagen gaven aan dat bruin bij de meeste mensen een ontspannen gevoel oproept. Bruin wordt gezien als traditioneel, neutraal en ontspannend. Bruin is misschien niet de beste keuze voor opwindende ervaringen, maar werd wel gezien als een goede kleur voor traditionele gelegenheden en als een kleur die goed bij andere kleuren past.

Brown_445x445.jpg

Luxe wit

Wit blonk uit en resulteerde in een lage activiteit voor alle hersengolven. Dit betekent dat wit een neutrale kleur is en dat het als een leeg canvas werkt voor de ervaringen van gasten. Wit wordt ook gezien als een goede kleur voor zakelijke aangelegenheden. De kleur wordt gezien als luxe en modern, maar scoorde laag bij het opwekken van emoties als plezier 
en opwinding. Een kleur die met name geschikt is om neutrale omgevingen te creëren die niet al te veel afleiden.
White_445x445.jpg

Voorbereidingen voor het kleurenexperiment

Starting off_445x210.jpg


Macarons__445x210.jpg

Koekjes in acht verschillende kleuren maar met dezelfde smaak die in alle ruimten van het experiment werden uitgedeeld

Kleurentheorie

"Goethe creëerde de eerste kleurentheorie in 1810. Het is niet onze ambitie de bestaande theorie aan te vechten, maar eerder om bij te dragen met toegevoegde inzichten over kleuren voor restaurantomgevingen."

Vind uw kleur!

De resultaten zijn gepubliceerd in een kleurenboekje voor uw restaurant